söndag 8 februari 2009

Lagens långa arm

Jag och frugan är husvakter i Vallentuna åt svärföräldrarna som åkt på en kryssning över helgen. Iom att jag sålt min bil fick vi vänligt nog låna deras A6:a (som är mycket pigg och trevlig att köra).

På vägen ut hände följande: Vi ligger på E18 och jag sitter och tänker på hur bra väghållning Audin har för att vara en så stor bil. Högerfoten blir tyngre och tyngre när jag brassar förbi några bilar ungefär vid McDonalds Hägernäs, men jag tänkte inte så mycket på det.

När det var dags att köra av vid Arningeavfarten ligger helt plötsligt en bil väldigt nära bakom och jag tänkte: "Antingen är det en civilare eller så är det nån som vill rejsa lite". I rondellen vid avfarten kollade jag så noga jag kunde i backspegeln och fastställde att det var en BMW bakom; "YES, nån som vill rejsa! Fan vad kul!" så jag petade i tvåan och tryckte till lite. Bilen bakom hängde på vilket i mitt huvud styrkte min teori om att det var fråga om ett race.

Sen... tio meter senare börjar min race-kompis blinka utav bara satan. "FIIIIIITTA!!!" -Var ungefär det jag tänkte då. Jag insåg att jag hade gjort en ganska grav felbedömning.

Jag stannade till på busshållplatsen, tog ett djupt andetag och vevade ner fönstret. Strax därpå kommer en rätt nykläckt poliskonstapel upp och ber om körkortet. Han försökte se barsk ut, men han var inte speciellt bra på det. Sen tog han med körkortet och gick bort till polisbilen och kollade mig i nått register, sedan kom han tillbaka och sa:

Polisen: Vill du ha tillbaka ditt körkort?
Jag: Ehh... Ja gärna?
Polisen: Det är inte alls säkert att du får, du körde i minst 150 på 90-väg och blinkade inte när du bytte fil.
Jag: Näääe, så fort gick det väl inte?
Polisen: Jo, och det räcker gott och väl för att bli av med körkortet Jag skulle kunna ta dig körkort nu, och då får du köra i 24 timmar till, sen får du inte köra nå' mer.

Vid det här laget börjar paniken sprida sig i kroppen, jag trodde att det var fråga om böter. Torska körkortet skulle verkligen suga balle, och det var ju alltså det som det var fråga om här.

Jag: Jag hoppas verkligen inte att det behövs...
Polisen: Jag skulle kunna ta det.
Jag: Joo, asså sånt här får ni säkert höra ofta, men det är inte min bil och den här är mycket större än min bil och det kändes inte som att det gick så fort...
Polisen: Jaha, men det är ju inte bara bilens storlek som avgör, du har ju en hastighetsmätare, eller hur? Behöver du körkort i tjänsten?
Jag: Ja, jag är fotograf så det gör jag verkligen.
Polisen: OK, men du vet att du skulle kunna bli av med det idag, har du blivit stannat för nått annat nyligen?
Jag: En rutinblåsning i Liljanskogen i somras, men inga överträdelser...
Polisen: Jag kollade upp dig och du verkar vara skötsam, så jag kommer släppa dig med en varning, men du måste lova att köra försiktigare från och med nu!

PUH! Vilken jävla röta, jag får behålla körkortet, och får inte ens böter!!!


Jag: Ok, det skall jag definitivt göra. Tack för det.

Sen körde jag i 20 km/h resten av vägen och drog många lättnadens suckar innan vi var framme.

Vilken jävla röta, eller hur?

Kör försiktigt.
John

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar