fredag 24 april 2009

Affärsidé

Det smartaste slog mig just, men jag vill ha mina läsares feedback innan jag slår slag i saken.

Jag tänkte så här:

1. Bygg en webbsajt
2. Publicera intressant content
3. Skydda inte sajten med lösenord och medlemskap, utan lämna den öppen för alla
4. Skicka fakturor till alla människor i världen som har en dator, för de kan komma åt sajten och måste därför följa dessa regler:

----------------------------
Alla som äger, hyr eller lånar en DATOR ska betala JOHN-avgift. Varje hushåll betalar en JOHN-avgift för ett obegränsat antal DATORER. Till ett hushåll räknas de personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort - förutsatt att man inte bildar ett nytt hushåll på detta ställe.

Studerande, som bildat nytt hushåll eller är folkbokförd på studieorten, ska betala egen JOHN-avgift.

Hyr du lägenhet i andra hand och det finns en DATOR i lägenheten, ska du betala JOHN-avgift. Om du hyr ut din lägenhet i andra hand och låter DATORN stå kvar i lägenheten, är det din hyresgäst som ska betala JOHN-avgiften.
----------------------------

Det spelar ingen roll att man inte tittar på min sajt, har man en dator så kan man ju faktiskt gå in och göra det, och därför måste de ju givetvis betala JOHN-avgiften.

Sen höjer jag bara avgiften varje år och de som inte betalar skickar jag direkt till kronofogden utan fakturapåminnelse.

Vad tycker ni? Det låter väl som en mycket bättre lösning än att människor faktiskt ska vilja köpa medlemskap och betala för sig endast om de vill få tillgång till min sajt?

Det är ju absolut INTE fascistiskt översitteri, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar